Hoe kan je zo goed mogelijk slapen als hooggevoelig persoon?
28 mei 2021 

Hoe kan je zo goed mogelijk slapen als hooggevoelig persoon?

Hoe kan je zo goed mogelijk slapen als hooggevoelig persoon?

Als een hooggevoelig persoon is de kans aanwezig dat je moeite hebt om in slaap te komen. Dit heeft te maken met het feit dat je ’s nachts nog steeds allerlei prikkels op vangt. Door deze prikkels continue te verwerken, komen je hersenen niet tot rust en kan je niet goed slapen. Ook is het mogelijk dat je als een hooggevoelig persoon ’s nachts wakker wordt en vervolgens bijzonder moeizaam weer in slaap komt. Ook dat valt te wijten aan de overmatige hoeveelheid van prikkels.

Gedurende een dag krijgt elk mens met een grote hoeveelheid informatie te maken. Deze informatie moet verwerkt worden. Als hooggevoelig persoon krijg je nóg veel meer informatie te verwerken. Men reageert tenslotte op veel meer prikkels. Het gevolg? De hersenen van een hooggevoelig persoon zijn de hele dag door met het verwerken van de prikkels. Het gevolg hiervan kan een zeer onrustig gevoel van binnen zijn. Dit kan zich overdag uiten, maar ook zeker in de nacht. Dat is dan ook één van de voornaamste redenen waarom een hooggevoelig persoon problemen met slapen heeft.

Bovendien heeft een hooggevoelig persoon over het algemeen meer last van nachtmerries. Je bent namelijk ’s nachts nog allerlei prikkels van overdag aan het verwerken. Als dit negatieve prikkels zijn, is de kans reëel dat je last van nachtmerries krijgt.

5 Tips voor een betere nachtrust

Gelukkig hebben wij 5 tips voor je verzameld. 5 tips waarmee je een betere nachtrust kunt verkrijgen. Een goede nachtrust is voor een ieder belangrijk, maar ook zeker voor jou als hooggevoelig persoon. Volg onderstaande tips op voor het verbeteren van je nachtrust.

  1. Mediteren

Door te mediteren, kan je een hoger ontspanningsniveau bereiken. Je kunt op die manier alle indrukken en prikkels op een rustgevende manier verwerken. Als je eenmaal naar bed gaat, heb je al deze prikkels een plekje gegeven. Het gevolg? Je hersenen zijn een stuk rustiger en je kunt makkelijker in slaap komen.

Overigens is het ook zo dat je stresshormonen dalen door te mediteren. Ook kan je de melatonine en geluk hormonen toe laten nemen. Melatonine is een stofje in je lichaam die helpt om makkelijker in een (diepe) slaap te komen. Kortom: met meditatie kan je een eerste stap zetten naar een lekkere nachtrust.

Liever een live meditatie volgen in ons centrum? Bekijk dan hier wanneer we mediteren

  1. Etherische olie

Heb jij enig idee wat een etherische olie is? Dit is een olie van bijvoorbeeld lavendel en ylang ylang. Deze geuren worden als zeer prettig door het lichaam ervaren. Ze geven namelijk een ontspannend gevoel en daardoor kan je meer rust in je lichaam krijgen. Het is daarbij van belang om zo’n olie zonder chemische toevoegingen te gebruiken.

Druppel een beetje olie op een watje en leg dit naast je kussen neer. Je neemt vervolgens de geur van de olie op en dat geeft dus een rustgevend gevoel.

  1. Kruiden

Ook doormiddel van kruiden kan je een rustgevend gevoel creëren. Sterker nog: kruiden zijn een uiterst effectief hulpmiddel om in slaap te komen. Onder andere kamille, valeriaan en hop werken bijzonder rustgevend. Door deze kruiden krijg je meer rust in je lichaam en hersenen, waardoor je beter in slaap kunt komen. Drink daarom voor het slapen gaan bijvoorbeeld een kopje thee met deze kruiden.

  1. Vertrouw op jezelf

Een andere handige tip is om in jezelf te geloven. Vertrouw op jezelf dat je jouw slechte slaapritme gaat veranderen. Door dit vertrouwen ga je het slaapritme vanzelf aan weten te passen. Uiteraard is het aan te raden om deze tip in combinatie met de overige tips te gebruiken. Vertrouw dus op jezelf, mediteer voor het slapen gaan, drink een kopje thee met kruiden en leg een watje met wat etherische olie naast je kussen. Is dat alle tips die we hebben? Nee, we hebben nog één tip voor je.

  1. Edelstenen

Ook met behulp van edelstenen kan je jouw nachtrust gaan verbeteren. Deze edelstenen hebben namelijk een positieve invloed op het energieveld én het energieniveau in de desbetreffende ruimte. Een voorbeeld van een dergelijke edelsteen is rozenkwarts. Leg deze rozenkwarts naast je kussen en geniet van de ontspannende werking van deze edelsteen.

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen