Hoe een digitale verslaving kan leiden tot burnout
1 maart 2021 
in Burnout

Hoe een digitale verslaving kan leiden tot burnout

Hoe een digitale verslaving kan leiden tot burnout

De ene verslaving is de andere niet. Dit klinkt op het eerste zicht misschien ongelofelijk vreemd. We gaan het daarom graag voor je verduidelijken. Wat zou je denken mocht je iemand om vijf uur ’s ochtends uit bed zien stappen en meteen een stevige slok whisky zien nemen? De kans is ongelofelijk groot dat je dan gaat denken dat die persoon een alcoholprobleem heeft. Wanneer diezelfde persoon bij het ontwaken om vijf uur meteen zijn social media checkt zien we daar echter geen probleem in. De digitale verslaving is dan ook helemaal niet schadelijk… toch? Dat is een opvallende stelling, want in het merendeel van de gevallen zou ze zomaar mee aan de basis van een burnout kunnen liggen. Zo onschuldig blijkt de digitale verslaving in de praktijk dus toch ook niet te zijn…

Waarin schuilt het gevaar van de digitale verslaving?

De impact van de digitale verslaving waar we allemaal mee te maken hebben mag niet worden onderschat. Bovendien geldt voor deze vorm van verslaving dat ze op twee verschillende vlakken een uitwerking kan hebben. In eerste instantie is er het bewezen feit dat smartphonegebruik de hersenen ongelofelijk stimuleert. Vaak is er zelfs sprake van een zogenaamde overprikkeling. Alles wat zich in jouw hoofd afspeelt wordt als het ware op high alert geplaatst. Dit heeft onder meer als gevolg dat de stresshormonen die deel uitmaken van ons lichaam de hoogte in schieten. Voor veel mensen geldt dat ze reeds beginnen met piekeren terwijl ze in de ochtend onder de douche staan. De (werk)dag moet dan eigenlijk nog beginnen.

De tweede manier waarop digitale verslaving een impact heeft op jouw leven en dat van anderen is het ideaalbeeld dat er tegenwoordig op het internet wordt opgehangen. De druk en de stress die dit ideaalbeeld met zich meebrengt zorgt er voor dat heel wat mensen zich slecht in hun vel voelen. Wanneer dit gevoel je elke dag opnieuw besluipt is een burnout nooit meer veraf. De vraag die velen zich nu stellen is hoe je er voor kan zorgen dat je digitale verslaving geen grote impact meer kan hebben op jouw gemoedstoestand. Eén van de zaken die je hiervoor kan ondernemen is het invoeren van smartphonevrije zones in je leven. Binnen deze zones wordt de smartphone volledig uitgeschakeld of komt ze gewoon niet binnen.

Het inschakelen van smartphonevrije zones in je leven

Bovenstaande is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar hoe gaat dit in de praktijk precies in zijn werk? Dat is vrij eenvoudig. Beginnen kan je bijvoorbeeld doen door van je slaapkamer een smartphonevrije zone te maken. Je zal merken dat je op deze manier al veel lekkerder en vaster kan slapen. Vergeet wel niet om lekker ouderwets de wekker te zetten. Je moet er immers natuurlijk wel voor zorgen dat je gewoon goed op tijd op je werk of op school aankomt. Ook de tweede smartphonevrije zone is er eigenlijk één die ongelofelijk eenvoudig te implementeren valt. We hebben het hierbij dan om de eettafel. Neem terug net zoals vroeger tijd om met het hele gezin of je partner te tafelen. Hanteer daarbij ook de ‘geen telefoons aan tafel’ regel. Op deze manier kan je terug veel meer genieten van je maaltijden en wordt er een extra ontspanningsmoment gecreëerd. Enkel en alleen door het hanteren van deze zones kan je het risico op geconfronteerd te worden met een burnout drastisch beperken.

Over de schrijver
Reactie plaatsen