Drie manieren om stress tijdens thuiswerken het hoofd te bieden
8 maart 2021 
in Stress

Drie manieren om stress tijdens thuiswerken het hoofd te bieden

Drie manieren om stress tijdens thuiswerken het hoofd te bieden

In eerste instantie keken heel wat mensen er naar uit om als gevolg van het coronavirus van thuis uit te kunnen werken. Al snel werd echter duidelijk dat dit niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Door thuis te werken wordt het namelijk steeds lastiger om werk en privé gescheiden te houden. Het spreekt voor zich dat dit in de praktijk zorgt voor de nodige hoeveelheid aan stress. Toch bestaan er ook enkel eenvoudige manieren om deze (extra) stress het hoofd te bieden. Wil je graag ontdekken welke mogelijkheden dit zijn? We stellen ze graag aan je voor op deze pagina.

1.) Sla aan het krabbelen!

Dit moet misschien wel één van de meest vreemde tips zijn die je al ooit hebt gelezen. Toch is het zo dat krabbelen zeer goed blijkt te zijn voor de gemoedsrust. De kans is bovendien groot dat je het reeds doet tijdens bijvoorbeeld een telefoongesprek of een zoom-meeting. Het neerkrabbelen van onbenullige tekeningen brengt op verschillende vlakken een interessante meerwaarde met zich mee. Zo stimuleert het niet alleen de creativiteit, daarnaast heb je (letterlijk) wat om handen. Op deze manier wordt ook voorkomen dat je bijvoorbeeld op je nagels gaat bijten. Ook het uiten van je nervositeit op een andere manier kan op deze manier worden voorkomen. Hoe dan ook, zou je graag tijdens het werken op een efficiënte manier je stress willen laten “afvloeien”? Dan zal je kunnen vaststellen dat het bij de hand hebben van een notitieboekje in de praktijk altijd de moeite waard kan zijn.

2.) Doe je schoenen uit om te werken

De tweede tip om stress te verlagen tijdens het thuiswerken is er eentje die misschien ook een beetje vreemd overkomt. Het is namelijk toch veel productiever om in de ochtend schoenen aan te trekken? Dat klopt. Op het ogenblik dat de gemoederen hoger oplopen is het echter toch veel interessanter om de schoenen uit te doen. Dit eigenlijk omwille van twee redenen:

  1. Je bloedsomloop wordt er door gestimuleerd;
  2. Het kan je helpen om je veel meer ontspannen te voelen;

Betekent bovenstaande dat je op geen enkele manier schoenen kan dragen wanneer je thuis werkt? Natuurlijk niet. Veel mensen krijgen bijvoorbeeld al snel last van koude voeten wanneer ze alleen hun sokken dragen. Om dit probleem tegen te gaan kan je echter ook gewoon pantoffels dragen. Let wel, heb je een Skype- of zoom-meeting? Dan moet je er wel even voor zorgen dat je voeten niet zichtbaar zijn. Anders doe je toch maar beter even terug echte schoenen aan!

3.) Ook het maken van grimassen kan je helpen

Kinderen zijn het levende voorbeeld van hoe het maken van grimassen je kan helpen om heel wat overbodige stress van je af te schudden. Op de werkvloer is dit veelal net wat minder eenvoudiger mogelijk. Thuis kan het echter zonder probleem. Het trekken van grimassen kan verschillende voordelen met zich meebrengen. In eerste instantie is het bijvoorbeeld zeer bevorderlijk voor de gelaatsspieren. Daarnaast is het op deze manier perfect mogelijk om kenbaar te maken aan je lichaam dat het zich mag ontspannen. Werk je vaak van thuis uit met de webcam aan? Zorg er dan wel voor dat je ze even afzet voordat je je gekken gezicht opzet.

Over de schrijver
Reactie plaatsen