3 manieren om stress tijdens de zwangerschap te voorkomen
10 mei 2021 
in Stress

3 manieren om stress tijdens de zwangerschap te voorkomen

3 manieren om stress tijdens de zwangerschap te voorkomen

Het wordt in de praktijk vaak onderschat hoe stresserend een zwangerschap kan zijn. Het zijn daarbij ook lang niet alleen maar de hormonen die een belangrijke rol spelen. Het lichaam van de vrouw ondergaat namelijk een behoorlijke metamorfose. Bovendien is het zo dat vrouwen tijdens de zwangerschap ook nog een aanzienlijke tijd aan de slag moeten blijven waardoor ook de stress op het werk er nog eens bijkomt. Kortdurende stress zoals het moeten halen van een bepaalde deadline hoeft op zich geen gevaar met zich mee te brengen voor de zwangerschap. Is er echter sprake van periodes waarin je, je erg veel zorgen maakt en bovendien ook flink wat piekert over jouw huidige situatie? Op dat ogenblik is het opletten geblazen. Gelukkig bestaan er tal van verschillende mogelijkheden om de stress die je ervaart tijdens je zwangerschap te verminderen. Welke? Dat ontdek je hier op deze pagina.

1.) Zorg voor een goede voorbereiding op je bevalling

Zwanger zijn is fantastisch. Het gevoel hebben om een levend wezen op deze mooie planeet te kunnen zetten is dat ook. Tegelijkertijd breekt bij heel wat vrouwen het angstzweet zich uit wanneer ze denken aan de aankomende bevalling. Dat is nergens voor nodig. Toch leidt het tot heel wat stress die eigenlijk helemaal niet gezond is. Zorgen voor een goede voorbereiding voor je bevalling is op dit vlak erg belangrijk. Je kan dit bovendien op verschillende manieren doen. Denk hierbij aan:

 

Het lezen van boeken over de bevalling;

Informatie opzoeken op het internet;

Deelnemen aan zwangerschapsgroepjes voor aanstaande moeders;

 

De bovenstaande drie mogelijkheden zijn stuk voor stuk interessante opties die er voor kunnen zorgen dat jouw zwangerschap een behoorlijk stuk eenvoudiger en stresslozer kan worden gemaakt. Voor welke van deze mogelijkheden jij zal gaan kiezen is natuurlijk afhankelijk van de persoonlijke voorkeur waarover je beschikt. De keuze is namelijk geheel aan jou.

2.) Benut de mogelijkheden om jezelf tot rust te stemmen

Tal van verschillende gezondheidsgoeroes zijn er door de jaren heen in geslaagd om met technieken op de markt te komen die je stressniveau aanzienlijk kunnen verlagen. In bepaalde situaties, zoals tijdens bijvoorbeeld de zwangerschap, is het ook mogelijk dat deze technieken preventief kunnen werken tegen stress. Enkele mogelijkheden op dit vlak zijn onder meer:

 

Ademhalingstechnieken;

Aan meditatie doen;

Een wandeling maken in het bos;

Yoga beoefenen;

 

Ook hiervoor geldt dat je vooral voor jezelf moet bepalen welke van deze mogelijkheden jouw stress het meeste kunnen verlichten. Volstaat het voor jou om gewoon elke dag een half uurtje in een aangenaam warm bad te gaan liggen? Dan is dat natuurlijk ook prima!

3.) Zorg voor een goed vangnet

Je partner is de persoon met wie je samen een kind krijgt. Het spreekt voor zich dat deze persoon ongelofelijk belangrijk is en nog verder zal zijn in jouw leven. Dit gezegd hebbende kan je partner tijdens je zwangerschap ook soms je ergste vijand zijn. De stress en de hormonen kunnen vaak hoog oplopen met de nodige discussies tot gevolg. Zorg daarom altijd voor een sociaal vangnet. Ga even uithuilen of praten met je beste vriendin, ga even op bezoek bij je moeder, neem contact op met je liefhebbende zus… Een goed en meelevend sociaal vangnet hebben kan er voor zorgen dat je elke situatie aankunt tijdens je zwangerschap. Ook de eerder aangehaalde zwangerschapsgroepjes voor aanstaande moeders kunnen daar overigens bij helpen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen